Spelbolag får nu annonsera på Google Ads

Google har fram tills nyligen varit tysta angående annonsering för spelbolag på Googles plattformar efter införandet av den svenska spellicensen. Lanseringen står nu framför dörren.

Google har i dagarna gått ut med information gällande Gambling-annonsering i Sverige. Från och med 29 april 2019 kommer spelbolag med svensk spellicens kunna ansöka om ett Google-certifikat för gambling (casino och sportsbetting) som gör det möjligt att annonsera genom Google Ads plattformar (Google Display nätverket, söknätverket och Youtube).

En förändring som kommer att påverka stort är att affiliates ej kommer tillåtas annonsera genom Google Ads i Sverige. Det här medför att operatörerna ”endast” kommer att slåss mot varandra i Sverige, till skillnad från andra marknader där annonseringen tillåts.

Google beräknar att ansökningsprocessen för att få ett Gambling Certifikat kommer ta 2-4 dagar från att du som annonsör fyller i formuläret som öppnar 29 april. Det kommer att gå att göra en ansökan för flera url:er och konton i ett och samma formulär. Formuläret kommer att nås via följande länk: Ansök om gambling certfikat

Behöver ni hjälp med er Ads annonsering? Tveka inte att kontakta mig och mitt team.

Dela inlägget:

Relaterade inlägg

Adams tankar

Vad är viktigt just nu?

Den frågan har jag börjat ställa mig allt oftare. När alla är för upptagna med att spela Pokemon Go, eller se sina “vänner” spela Pokemon

Läs vidare