Hur viktigt är ditt rykte online?

Vilken information kommer upp när man Googlar dig?

Innan Internet och framför allt Google kunde man som person eller företag klara sig undan relativt enkelt om man blivit smutskastad. Det räckte med att byta ort eller företagsnamn så kunde man starta om på nytt igen utan att någon behövde veta om ditt förflutna. I dagens digitala samhälle så är vi tyvärr inte lika skyddade.

Om någon skriver skit om dig på Internet så att du som privatperson råkar illa ut så kan det få allvarliga konsekvenser för dina framtida möjligheter att få jobb på en arbetsplats och kan skada dig psykiskt. Som företag så kan det få massiva ekonomiska konsekvenser.

Alla människor använder Google idag för att söka upp information om personer, företag och produkter som företagen säljer. Vad tror du händer om någon konkurrent har börjat skriva skit på exempelvis flashback? Det dröjer inte länge förrän tråden rankar på första sidan på Google.

Det behöver inte heller betyda att ryktet stämmer. Det kan faktiskt vara så att en konkurrent i din bransch vill sänka ner dig och vill att du ska förlora kunder och du har ingen möjlighet att stoppa det. När potentiella kunder undviker att köpa på grund av att det inte känns rätt tappar du inte bara omsättning, det allmänna ryktet om ditt varumärke dras också ner.

När dessa problem uppstår kan det vara svårt att veta vad man ska ta sig till, vissa trådar på forum försvinner inte utan blir bara starkare med åren.

Som tur är finns det ett par exklusiva företag i norden som jobbar med detta, varav jag och mitt team är en utav dem. Tack vare rykteshantering kan de hjälpa företag eller privatpersoner som råkat illa ut, och ser till att bygga upp förtroendet igen och ta tillbaka företagets starka image.

Vad gör ett företag som jobbar med rykteshantering (Online reputation management)?

Företag som jobbar med rykteshantering eller online reputation management analyserar, bygger upp, skyddar och återställer ditt varumärkes närvaro på nätet.

De tillför värde till såväl ditt personliga varumärke som företagets varumärke genom att öka synligheten av positiv och relevant information och förhindrar att din identitet missbrukas av andra.

Vilka tjänster är viktiga när man väljer rykteshantering?

Sökmotoroptimering: Sökmotoroptimering (SEO) innebär att du rankar din webbsida högre i populära sökmotorer så att potentiella kunder som söker efter ditt varumärke eller dina tjänster och produkter kan hitta dig. Har man jobbat med SEO på rätt sätt kommer användaren att finna ärlig, relevant information om dig i processen.

Om det finns negativ information om dig i sökresultaten kan din ORM leverantör använda strategier för att visa upp trovärdigt, positivt innehåll, medan negativt innehåll trycks tillbaka längre bak i listan så att människor som söker efter dig eller ditt företag inte kommer att hitta de negativa träffresultaten.

Innehållsutveckling

Detta går hand i hand med SEO, Om du ska ranka bra i sökmotorerna och bygga upp ett gott rykte, måste du ha högt relevant innehåll. Detta betyder att din webbsida eller blogg ska vara organiserad, unik och välskriven. Online Reputation Management tjänster (ORM) kommer att hjälpa dig att förbättra ditt befintliga innehåll och skapa nytt material så att användarna inte bara hittar positiva resultat om ditt företag, de ser också att innehållet som du delar är relevant och läsvärt. Detta ger ännu mer trovärdighet till ditt varumärke och ditt rykte.

Sociala Medier

Du är förmodligen redan med på flera sociala medier, vare sig det är för personligt bruk eller för ditt företag. Medan sociala medier som Twitter, Facebook och Instagram kan hjälpa ditt företag eller personliga varumärke att växa, kan en olämplig bild eller kommentar orsaka en PR mardröm. De flesta ORM tjänster kan hjälpa dig att rensa upp dina sociala nätverk för att se till att de är lämpliga, och kan övervaka hur dina sociala media profiler påverkar ditt rykte.

Hantera konkurrenter eller tidigare anställda

Även om din webbsida och närvaro i sociala medier är bra kan utomstående krafter fortfarande lätt skada ditt rykte. Detta kan inkludera konkurrenter, tidigare anställda eller missnöjda kunder. Det är otroligt enkelt att skapa en ny webbplats eller blogg, där människor kan skriva vad de vill, eller posta på befintliga forum som har högt förtroende och som lätt rankar bra på Google. Till exempel, om du skulle sparka en anställd, eller en av dina anställda skulle lämna på dåliga villkor, finns det ingenting som hindrar dem från att skriva skadliga blogginlägg eller lämna ut falsk information i form av recensioner på webben. Rykteshanteringsbolag kommer att övervaka dessa typer av innehåll för att se vad folk säger om dig.

Alla dessa steg bidrar till en framgångsrik rykteshantering. Men att välja rätt ORM leverantör är inte alltid lätt.

Vilka möjligheter finns det?

Online reputation management kan hjälpa människor och företag uppnå flera mål. Det finns framförallt tre huvudsakliga saker man kan göra med rykteshanteringstjänster:

Nya och unga företag kan använda den för att få exponering.

Företag som inte har tid eller resurser för att arbeta upp sina varumärken på nätet kan vända sig till ORM företag för att skapa detaljerade och proaktiva varumärkesstrategier.

Det förebygger mot skadliga angrepp från företag och privatpersoner.

Det  räcker med ett ont ord från en kund för att bryta ner ditt rykte. ORM tjänster kan hjälpa dig med strategier för att skydda mot eventuella negativa situationer. Konsumentklagomål eller negativa bloggartiklar kan orsaka skador på en person eller företag på bara några veckor, och sedan stanna där under en väldigt lång tid.

Reputation management företag kan hjälpa till med att etablera autentiska, positiva medier som kan hjälpa till att skydda och begränsa skador av negativ feedback från kunderna.

Det kan återställa ditt rykte i fall skadan redan har skett.

Även om du helst skulle använda rykteshantering för att förhindra negativa situationer, kan dessa tjänster också hjälpa till att återställa ditt goda namn när saker väl går fel. Rätt företag kan använda positivt innehåll för att se över ditt rykte och köra ner negativ information.

Hur väljer man rätt leverantör?

I dagsläget finns det inte så många specialister som arbetar med just rykteshantering. Jag och mitt team har jobbat med det som en utav de ledande leverantörerna inom rykteshantering (Online reputation management).

Ta reda på dina behov och mål

Innan du kontaktar något ORM företag, sätt upp mål som du vill uppnå med tjänsten. Är du ute efter att övervaka och förbättra din närvaro på Google? Hur ser sökresultaten ut? Vill du rensa upp dina sociala nätverk? Sen är det ju skillnad om du använder en reputation management tjänst som privatperson eller företag.

Om du är en nyligen examinerad student, kommer du har nytta av ett företag som kan ta bort olämpliga eller föråldrade fotografier och information på sociala medierna. Arbetsgivare Googlar idag sina arbetssökande. Detta kan vara en stor faktor när det ska välja rätt anställd. I vissa fall kan negativ information om dig kosta dig ditt drömjobb eller så kan du få dig sparken från din nuvarande position.

Om du är en högt uppsatt person och har en stigande närvaro i näringslivet, kan du behöva hjälp att bemöta och hantera negativa kommentarer eller nyheter.

Processen för att bygga och upprätthålla en positiv närvaro online är tidskrävande, men med rätt kompetens och rätt bolag så brukar resultatet hjälpa företag att spara in miljoner varje år. Varje rykteshanteringsstrategi är unik och kräver en anpassad inställning till din varumärkesstrategi. Låt inte ett dåligt  rykte företag dra ner på er omsättning.

Behöver du hjälp med rykteshantering?

Kontakta mig för en kostnadsfri offert så kan vi gå igenom vad du behöver hjälp med.

Dela inlägget:

Relaterade inlägg

Adams tankar

Vad är viktigt just nu?

Den frågan har jag börjat ställa mig allt oftare. När alla är för upptagna med att spela Pokemon Go, eller se sina “vänner” spela Pokemon

Läs vidare