Hur gör man sökmotoroptimering i bettingnischen?
Detta är ett gästinlägg av Petter Hedman, som driver bland annat fotbollsbetting.com inom betting och sportspel. Idag skall jag prata om SEO inom betting och sportspel. Det är få nischer på svenska Google som är tuffare än just bettingnischen.
Casino, resor och lån är tuffare skulle jag vilja säga i ett par av segmenten där, men annars så ligger bettingnischen nära till hands när man talar om de allra tuffaste nischerna inom svenska Google. Nätcasino och casino online är sjukt tuffa att ranka för, så välj andra nischer ifall du just har satt igång med sökmotoroptimering.
Varför är dessa nischer så tuffa?
Svaret är att det finns riktigt stora drakar i dessa nischer med riktigt mycket pengar i sin budget, så de kan köpa upp de mindre konkurrenterna samt de har även massa pengar de kan lägga på sin sökmotoroptimering både vad gäller texter, domäner, länkar och “knowhow”.
Flera sajter har just köpts upp av tex Catena Media inom bettingnischen och dessa har fått ett uppsving sedan köpen har genomförts. Det har alltså blivit ännu svårare att ranka på de bästa söktermerna inom betting och sportspel. Då Catena Media har stor budget för allt som har med sökmotoroptimering att göra.
Det finns dock absolut utrymme för mindre spelare, även om du arbetar på hobbynivå, och vi skall idag kolla på hur man kan arbeta med sin sökmotoroptimering ifall man är en mindre spelare/sajtägare inom betting.
Börja med enkla termer och sen bygger du för tuffare söktermer
Det är ju egentligen såhär som jag själv arbetar inom många andra nischer men inom betting har jag verkligen arbetat på detta sättet. Jag har satsat mycket på långa genomarbetade texter där det finns massa varianter på sökorden inbakade och fokus på att ge dig som besökare massa information på bästa sätt.
Allt för att sajten på sikt skall ranka så högt som möjligt på massa sökord helt enkelt. Jag har ju ingen länkarsenal att ta till, så jag får vara lite mer kreativ och skapa mer textmassa, listor, artiklar, videos, bilder etc än mina konkurrenter. Det skall bli riktigt spännande att se hur passa långt jag kan ta min sajt.
Jag har egentligen från första stund gått på en bredare front med sikte på att skapa riktigt mycket textmassa som skall på sikt ranka på riktigt många longtail varianter som sagt. Vi får se om jag lyckas med detta. Det är i vart fall min egen tanke och mitt fokus från dag ett.
Går smalt och ranka för ett fåtal sökord
Många går in i nischerna med ett smalare tänk och satsar allt på att ranka på ett fåtal bra söktermer med sin sajt och sedan kanske köper en eller flera domäner i närliggande nischer och rankar upp dessa också. De har ett gäng bra egna länkar i samma nisch och då fungerar ju detta sättet att arbeta på. Det behövs verkligen många länkar i dessa tuffa nischer. Konkurrensen är ofta stenhård.
Inom Casinonischen så är det egentligen ett fåtal sökord som genererar de riktigt stora pengarna. Inom sportsbetting finns det ett bredare spektrum och här finns det mer naturliga sökord att skapa artiklar runt som faktiskt ger sugna besökare och skapar nya kunder.
Tänker man på fotboll, hockey eller någon annan stor sport, så finns det en bred publik och många subnischer man kan satsa på med sin sajt och då fokusera på enklare nischer. Det finns så många spännande subnischer att skriva om.
Korsbefrukta dina subnischer för bästa synlighet
Just min egen sajt fokuserar både på fotboll och betting, så den är lite bredare tycker jag. Jag kan rikta mig mot en mängd enklare söktermer inom fotboll, men även skriva om tex spelbolag, odds, bonusar och annat som rör bettingdelen av min sajt. Sedan korsa dessa olika delar av sajten med varandra för att på sikt få till riktigt många sökordskombinationer vad gäller longtail.
Det finns ju många bra sökord runt fotbollen, som på sikt kommer att ge bra med besökare och många är ju riktigt maniska med sitt intresse vad gäller sina fotbollslag och detta går ju absolut att fånga upp. Du behöver dock kunna termer och “språket” inom sporten för att vara trovärdig. Det är ju meningen att man på sikt skall bli en auktoritet i nischen samt konvertera besökare till kunder i olika former.
Det finns som sagt många söktermer inom både fotboll och inom betting, som förhoppningsvis kommer ge bra med besökare på sikt även för mig som arbetar med min sajt på hobbynivå. På sikt är tanken att erbjuda bra aktuell statistik vad gäller en del information inom sporten.
Du få skaffa länkarna själv
Det är sällan eller aldrig som du får naturliga länkar i bettingnischen. Arbetar du med Casino segmenten, så får du aldrig en naturlig länk skulle jag vilja påstå. En sanning med modifikation, men det är i vart fall sjukt sällan du får länkar här, så alla länkar kommer du att få skapa själv eller jaga livet ur dig för att få från annat håll än dina egna sajter.
Köpa länkar är jättevanligt i dessa tuffa nischer eller så bygger man egna PBN. Jag själv har inga åsikter om hur folk skaffar sig sina länkar, jag vet bara att Google inte alls gillar köpta länkar, så var försiktig ifall du själv skall ta dig den vägen när det kommer till din egen sökmotoroptimering i alla nischer.
Onpage optimering
Det är många inom betting nischen som inte har byggt klart sina sajter skulle jag vilja säga. De har startat med goda intentioner, men inte kommit ända fram i mål om du förstår vad jag menar. De har byggt ca 10 halvbra sidor och skaffat sig 15 länkar och sedan har de stoppat sitt bygge.
Inget konstigt med det. Är man Internetentreprenör så är det lätt att köpa ett gäng domäner i olika nischer och aldrig egentligen bygga klart en enda sajt alls. Jag har själv gjort detta alltför många gånger. Jag säger att skall du in i dessa tuffare nischer så skall du absolut försöka att bygga den bästa sajten du bara kan för din egen skull.
Du kommer att komma långt på bra Onpage optimering och riktigt genomarbetade texter, videos, jämförelsetjänster, bilder och annat som du kan arbeta med inne på din sajt. Ju bättre din sajt är optimerad vad gäller struktur och annat som rör det tekniska bitarna desto bättre kommer du att synas när du väl skaffar dig länkar.
Offpage optimering
När du väl fått din sajt på plats med alla de inlägg, bilder, videos, etc så är det dax att bygga/erhålla eller skaffa sig länkar. Arbetar du i de tuffaste segmenten, så kommer det absolut att behövas länkar. Inget snack om det! Har du en väloptimerad sajt i övrigt med riktigt bra, långa och informativa texter, så kommer du behöva färre länkar.
Arbeta med att skaffa starka, relevanta länkar. Använd dig av alla de sökordsverktyg som finns för att snoka reda på konkurrenternas inlänkar, så du kan få ett hum om vad som behövs och kanske även gå för samma form av länkar.
Detta är ju självklart för dig som arbetat en längre tid med sökmotoroptimering, men för nybörjare är det alltid bra att vara extra tydlig. Länkarna kommer göra hela skillnaden! Så även ditt tålamod. I de tuffa nischerna behöver du ha en stor portion tålamod! Det tar tid att skapa sig en riktigt bra länkstruktur och en riktigt bra sajt som konverterar besökare till att bli kunder.