Vi hjälper dig ranka högre i sökresultaten
Är din webbsida inte uppe i topplistan på sökmotorerna? Kommer dina konkurrenter högre upp än dig i sökresultaten?
Med hjälp av SEO kan mitt team utföra en sökordsanalys av din webbsida kan mitt team hjälpa dig hitta de mest effektiva sökorden och implementera dem åt dig så din webbsida rankar i toppen av sökmotorerna!
Behöver jag anlita ett bolag för att fixa min sökmotoroptmering?
Sökmotoroptimering(SEO) kräver en del teknisk kunskap när det kommer till att utföra analyser och hitta rätt sökord för sin webbsida. Det är inte omöjligt att göra det på egen hand men det blir snabbt tidskrävande, speciellt om man vill ranka högt i sökmotorerna.
För att maximera din synlighet på de stora sökmotorerna som Google och Bing samt ha bättre positioner än dina konkurrenter behöver du ha en SEO-partner eller byrå som kan jobba non-stop med dina sökord och ha koll på hur de rankar. Jag och mitt team är baserade i Kalmar och är specialister på SEO. Vi hjälper kunder i hela Sverige, men om du är baserad i närliggande område går det självklart bra att komma in på ett möte.
Vad är sökordsoptimering(SEO) och varför är det viktigt?
Sökmotoroptimering(SEO) innebär att man jobbar med sökord som är relevanta för din webbsida som gör att de rankar högre i sökmotorer som till exempel Google.
I dagsläget är det över 95% av mobilanvändare som använder sig av Google när de ska hitta information, så att ligga bra till i sökresultaten är extremt viktigt. Syftet med sökmotoroptimering är att du som företag ska få in fler kunder till din webbsida, vilket i sin tur leder till mer försäljning och intäkter för dig. Har du en E-handel är det ännu viktigare att ha relevanta sökord som man syns på å varje kund kan vara direkt kopplad till försäljning.
Detsamma gäller för exempelvis en bilverkstad i Kalmar. Även om det är färre sökningar på specifika lokala sökord så är ju det fortfarande väldigt viktigt att de som söker hittar till bilverkstaden. Om du exempelvis utför Badrumsrenovering i Stockholm innebär varje arbete en rätt stor omsättning, att få ett par extra arbeten genom att ha en optimerad webbsida kan vara det som skiljer ett företag med vinst istället för förlust.
Det är allmänt känt att sökmotoroptimering har den högsta return of Investment (ROI) inom marknadsföring på Internet. När man jobbar med rätt strategier inom sökmotoroptimering är det vanligt att kundtrafiken ökar rätt rejält. Det kan röra sig om 200- 300 % eller mer inom loppet på 1-2 år. Detta utan att behöva avsätta alltför stor del av sin budget på enbart SEO.
Sökordsanalys
För att få rätt förväntningar och mål till arbetet börjar vi alltid med en sökordsanalys. Här kan vi få fram de sökord som är relevanta för dig och ditt företag. Sökorden kan ha extremt hög konkurrens eller låg konkurrens.
Det viktigaste är att hitta relevanta sökord för hela webbsidan och inte enbart sökord för en specifik produkt eller en del av webbsidan, då syftet är att öka synligheten till hela webbsidan med hjälp av sökorden.
On-page
För att hamna högt upp i rankningen på sökmotorerna är det viktigt att jobba med sin On-page.
On-page arbete innebär att man hjälper sökmotorerna att förstå vad webbsidan handlar om. Detta gör man genom att optimera webbsidans innehåll som till exempel: bilder, rubriker, texter och annat som kan vara relevant för sökmotorerna. Det gäller även att ha koll på riktlinjerna från de olika sökmotorerna så man inte straffas genom att ha irrelevant innehåll för att försöka lura sökmotorerna till en bättre placering.
Off-page
Till skillnad från On-page handlar Off-page om att bygga upp länkar från andra pålitliga sidor som gör att er webbsida rankas högre i sökresultaten. Skulle man däremot använda sig av dåliga sidor eller länkar kan resultatet bli det motsatta.
Off-page är en mer teknisk del av SEO som kan vara knepig att greppa på egen hand. Det krävs mycket teknisk kunskap och erfarenhet av sökmotorernas algoritmer. Genom bra off-page arbete kan du påverka din webbsidas rankning från utomstående sidor.
Hur kan man mäta resultat från sökordsoptimering?
En utav den största fördelen med sökmotoroptimering är just att det går att mäta. Förr i tiden så var det väldigt vanligt att man annonserade i tidningar och andra annonsplatser men man visste inte riktigt vad man fick för pengarna eftersom det var svårt att veta hur många som faktiskt hade läst din annons i tidningen.
Det är som är skillnaden idag är att du kan mäta i stort sätt vad du vill om du bara anstränger dig lite. Men hjälp av Google Analytics kan du ta reda på exempelvis hur många som besöker er webbsida, vart de kommer ifrån, hur länge de har stannat på din webbsida, vilken undersida de föredrar att kolla på och hur stor andel köper av dig och hur stor andel gå tillbaka till Googles sökresultat. Denna information får du när du jobbar med ett SEO-bolag.
En annan viktig mätfunktion du får från ett SEO-bolag är rankingrapporter. Rankingrapporter ger dig all information om hur du i dagsläget rankar på olika sökord. Du kan även få information om hur dina konkurrenter rankar. All denna information gör det möjligt för dig att kunna göra realistiska målsättningar för vad vill du uppnå för besöksantal och hur stor omsättning du vill ha.