Försäljning och SEO

SEO

Vad är Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering eller SEO innebär att man arbetar och rankar upp en webbsida så att den blir mer synlig på Google. Man väljer ut olika sökord och syftet är att ranka så högt som möjligt på sökorden. Detta gör att dina potentiella kunder enklare hittar dig när letar efter dina produkter eller tjänster på Google. Jag och mitt team sitter i Kalmar och är specialister på SEO (Sökmotoroptimering). Vi hjälper kunder i hela Sverige, men är du baserad i Kalmar, Öland, Nybro och närliggande områden tackar vi självklart inte nej till lokala kunder.

Om du vill få hjälp med SEO, ta kontakt med mig så får du ett kostnadsförslag.

Varför är sökordsoptimering viktigt?

I dagsläget är det över 97 % som söker på Google, resten söker på Eniro, Hitta.se och andra typer av söktjänster. När du vet hur många som söker efter dina tjänster vet du hur mycket pengar du kan tjäna på vissa sökord.

Syftet med sökmotoroptimering är att du som företag ska få in fler besökare till din webbsida. Detta i sin tur ökar din försäljning. Om du driver en e-handel så är det här extra viktigt eftersom varje kund kan vara direkt kopplad till försäljning.

Detsamma gäller för exempelvis en bilverkstad i Kalmar. Även om det är färre sökningar på specifika lokala sökord så är ju det fortfarande väldigt viktigt att de som söker hittar till bilverkstaden. Om du exempelvis utför Badrumsrenovering i Stockholm innebär varje arbete en rätt stor omsättning, att få ett par extra arbeten genom att ha en optimerad webbsida kan vara det som skiljer ett företag med vinst istället för förlust. Det är allmänt känt att sökmotoroptimering har den högsta return of Investment (ROI) inom marknadsföring på Internet. När man jobbar med rätt strategier inom sökmotoroptimering är det vanligt att kundtrafiken ökar rätt rejält. Det kan röra sig om 200- 300 % eller mer inom loppet på 1-2 år. Detta utan att behöva avsätta alltför stor del av sin budget på enbart SEO.

Varför ska jag anlita ett bolag som jobbar med sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering (SEO) kräver en rätt så teknisk kunskap. Självklart kan man göra mycket själv men detta skulle både kräva stor fokus och framför allt tid för att för att lyckas riktigt bra. Problemet är att den tiden det skulle ta för dig som företagare att optimera din webbsida tillräckligt bra för att synas bättre än dina konkurrenter skulle ta hela din arbetstid, vilket du inte vill. En annan begränsning är de resurser som krävs för att toppranka på konkurrensutsatta sökord. För att maximera din synlighet på Google och uppnå så bra positioner som möjligt behöver du en SEO partner som kan hjälpa dig uppnå dina målsättningar.

Hur arbetar vi som SEO byrå med sökmotoroptimering?

Sökordsanalys

Detta är en väldigt viktig del som man inte ska underskatta. Detta hjälper dig att sätta rätt förväntningar och mål att jobba utifrån.

Vissa sökord har extremt hög konkurrens och då krävs det rejält med arbete, men kan då ge förbättring i kundtrafik. Vissa sökord har låg konkurrens men kan fortfarande vara lönsam om sökordet har en väldigt hög relevans eller kan ge en hög avkastning tillbaka.

I de flesta fall brukar man säga att man ska välja ut sökord som har hög sökvolym men låg konkurrens. Detta blir allt svårare då fler och fler företag inser fördelen med sökmotoroptimering, vilket ställer högre krav på kvaliteten som SEO-bolagen levererar. Sen så ska man kanske inte snöa in sig alltför mycket på endast ett specifikt sökord, när man jobbar med SEO ökar man söksynligheten för hela webbsidan, inte bara det specifika sökordet som arbetats med. När du bestämt dig för vilka sökord som du behöver synas på är det dags för att börja jobba med On-page arbetet.

On-page

On-page innebär att man förenklar för Google och hjälper dem förstå vad din webbsida handlar om och var du vill synas. Man optimerar viktiga sökord i Meta-datan (Titel och Meta-Description), ser till att ha relevant innehåll där sökorden finns med i innehållet.

För en tid tillbaka gjorde Google en uppdatering som innebär att mobilanpassade webbsidor får en fördel gentemot webbsidor som inte är det. Detta för att underlätta för Googles användare som söker. Användare vill ju hitta mobilanpassade webbsidor när använder surfplattor och smartphones. Därför är det svårare att ranka om du har en omodern plattform, jämfört med modernare plattformar som WordPress.

Även laddningstiden spela stor roll och påverkar upplevelsen både för användaren och för Google. När Googles robotar läser igenom din webbsida har de bara en kort tid på sig att ta reda på så mycket information som möjligt. Om du har en onödig kodning eller har andra problem som förhindrar deras förmåga att indexera din webbsida, försämrar det din synlighet på Google.

Om du jobbar med tuffa sökord är det även en stor fördel att ha en blogg på din webbsida. Så länge bloggen är aktiv så hjälper det sökmotorn att indexera din webbsida lättare. Googles sökspindlar går in på din webbsida och uppdaterar när någon förändring sker. Detta gör att dina sökord blir starkare.

Off-page

Trots att mycket har hänt sedan Google skapade sina första algoritmer så är inlänkar fortfarande det som påverkar algoritmen mest på Google. Man kan säga att On-page förklarar för Google vilka sökord som du ska synas på men det är länkarna som säger till Google “lita på den här webbplatsen, den här webbplatsen skall prioriteras högre”.

Det har varit många diskussioner kring vad som är rätt och fel inom inlänkar. Enligt Google själva vill de inte att man ska hyra eller köpa länkar för att påverka sin egen ranking. Problemet är att du väldigt sällan får naturliga länkar till en webbsida, alldeles för få för att det ska ge någon större effekt. Vissa sökord har extremt hög konkurrens och då kan man räkna med att alla som rankar på förstasidan för det sökordet jobbar med sökmotoroptimering och inlänkar. Vi på Searchminds Group har jobbat med sökmotoroptimering i så pass lång tid att vi vet om vilka länkar som är bra och vilka länkar som inte är bra.

För en tid tillbaka gjorde Google en uppdatering som innebär att mobilanpassade webbsidor får en fördel gentemot webbsidor som inte är det. Detta för att underlätta för Googles användare som söker. Användare vill ju hitta mobilanpassade webbsidor när använder surfplattor och smartphones. Därför är det svårare att ranka om du har en omodern plattform, jämfört med modernare plattformar som WordPress.

Även laddningstiden spela stor roll och påverkar upplevelsen både för användaren och för Google. När Googles robotar läser igenom din webbsida har de bara en kort tid på sig att ta reda på så mycket information som möjligt. Om du har en onödig kodning eller har andra problem som förhindrar deras förmåga att indexera din webbsida, försämrar det din synlighet på Google.

Om du jobbar med tuffa sökord är det även en stor fördel att ha en blogg på din webbsida. Så länge bloggen är aktiv så hjälper det sökmotorn att indexera din webbsida lättare. Googles sökspindlar går in på din webbsida och uppdaterar när någon förändring sker. Detta gör att dina sökord blir starkare.

Hur kan du mäta dina resultat från sökmotoroptimering?

En utav den största fördelen med sökmotoroptimering är just att det går att mäta. Förr i tiden så var det väldigt vanligt att man annonserade i tidningar och andra annonsplatser men man visste inte riktigt vad man fick för pengarna eftersom det var svårt att veta hur många som faktiskt hade läst din annons i tidningen.

Det är som är skillnaden idag är att du kan mäta i stort sätt vad du vill om du bara anstränger dig lite. Men hjälp av Google Analytics kan du ta reda på exempelvis hur många som besöker er webbsida, vart de kommer ifrån, hur länge de har stannat på din webbsida, vilken undersida de föredrar att kolla på och hur stor andel köper av dig och hur stor andel gå tillbaka till Googles sökresultat. Denna information får du när du jobbar med ett SEO-bolag.

En annan viktig mätfunktion du får från ett SEO-bolag är rankingrapporter. Rankingrapporter ger dig all information om hur du i dagsläget rankar på olika sökord. Du kan även få information om hur dina konkurrenter rankar. All denna information gör det möjligt för dig att kunna göra realistiska målsättningar för vad vill du uppnå för besöksantal och hur stor omsättning du vill ha.

Behöver du hjälp med sökmotoroptimering?

Det är upp till oss som SEO-bolag att nå dina mål. Vill du öka din kundtrafik till din webbsida och få fler kunder? Vill du att fler människor ska få syn på din webbsida på Internet? Vill du konkurrera ut dina motståndare och slå dina konkurrenter på fingrarna? Vill du vara marknadsledande inom din bransch? Oavsett vad du har för mål med din marknadsföring på Internet så är sökmotoroptimering ett måste för att du ska lyckas. Kontakta mig nu