Google städning och rykteshantering på Internet

Sökmotorstädning – Vad är det och hur gör man?

Idag skall jag försöka att förklara vad Googlestädning, eller sökmotorstädning är för något och varför det många gånger är viktigt att man gör det. Jag skall även ge tips på vad du själv kan göra för att du skall få så bra kontroll på ditt namn eller ditt företag på Internet och speciellt hos Google. Det kan många gånger betyda mycket om du har kontroll på sökträffarna för ditt namn hos Google eller om du inte har det.

Jag som skriver här idag heter Petter Hedman och bor just nu på Teneriffa, men skall i sommar flytta hem till Falun. Jag har haft Internet, SEO och till viss del sökmotorstädning både som mitt arbete, men även som min hobby i många år. Det är lite av ett gift många gånger att ranka sajter högt hos Google oavsett om det är vanlig sökmotor-optimering eller om det gäller Googlestädning. Jag gillar att skapa webbplatser som tjänar pengar åt både mig själv och kunder. Just nu skriver jag mycket på min sajt om skäggvård.

Vanlig SEO och Googlestädning skiljer sig lite åt

När man utför “vanlig” sökmotoroptimering, seo, så arbetar man ju ofta för att en specifik sajt skall placera sig högt upp i sökresultatet hos Google för ett specifikt sökord eller sökterm. Man arbetar inne på sajten, med att skapa bra struktur, sikta in sajten för rätt sökord, skapar bra och informativa texter, samt ser över de tekniska detaljerna för sajten, så att den skall bli så bra och snabb som möjligt.

Allt för att Google och de besökare som kommer till sajten skall uppleva den som så bra som möjligt. Man arbetar ju självklart även utanför sajten med att skapa buzz och länkar så att sajten skall erhålla så mycket kraft och renommé, som möjligt. Allt för att skapa en så bra sajt som det bara går.

Länkar är många gånger lite tabu att prata om vad gäller SEO, men de behövs varken man vill eller inte. Säger du något annat, så försök att ranka en sajt i tuffa segment utan dem, så ser du att det är helt omöjligt att ta de bästa positionerna utan att erhålla länkar alls. Syftet med många sidor är att tjäna pengar på Internet.

Sökmotorstädning

När man arbetar med Googlestädning, så försöker man att trycka undan andra sajter och kanske lyfta på flera sajter i ett visst segment, inte bara en sajt, som många gånger är fallet när man arbetar med “vanlig” SEO. Fokus brukar vara att lyfta en specifik sajt fast att även kontrollera de andra platserna i sökresultatet med gratisbloggar, andra sajter och egna webbplatser för att helst fylla ut alla placeringar på första sidan av Google för sökordet.

Har man ett taskigt förflutet eller blivit attackerad av massa dålig publicitet, som man inte vill skall synas i sökresultaten hos Google, så är sökmotorstädning ett bra alternativ för att försöka att få kontroll över bilden som man vill att Google skall visa upp när man gör en specifik sökning på Google.

Nya företag bör absolut arbeta med former av rykteshantering

Har du ett nystartat företag, så skall du absolut se till att du “äger” ditt varumärke och helst hela första sidan på Google för ditt företagsnamn och kanske även dina viktigaste produkter. Det är ju ett gediget arbete du behöver lägga ner om du skall göra detta, men jag brukar rekommendera att man registrerar fler domänändelser än bara .se, när man skapar sin företagssajt.

Köp på dig .nu .org. .com när du ändå köper din domän till ditt företagsnamn. Då kan du lägga upp enkla webb-platser på de andra domänerna, som du inte har som din huvuddomän och får på så vis upp fler sajter i ditt eget företagsnamn och dessa kommer förmodligen att kunna ta ett par placeringar i det segmentet du vill.

Se även till att skapa gratissajter med ditt företagsnamn, såsom tex hos blogger, n.nu och andra ställen, som kan hjälpa dig i ditt arbete för att själv synas på ditt företagsnamn.

Starka sajter har förtur hos Google

Som du säkert vet så har ju starka, gamla och välvårdade sajter med kraft förtur hos Google. De har mer power så att säga och rankar ofta bättre än helt nya sajter oavsett om det är exakt match domains eller inte. Ditt arbete med dina sajter blir alltså att föröska bygga upp dem, så de blir starka, säkra och kraftfulla så de kan ta de där eftertraktade positionerna på Google.se som du så hett eftertraktar. Nya sajter i tuffa segment som tex flygresor eller hyrbilar får arbeta länge för att synas i detta tuffa sökresultat.

Det finns ju ett par genvägar du kan ta när du skall ranka på Google. Det finns ju släppta sajter, som folk och företag inte har förlängt och dessa domäner kan man köpa och de har ju redan kraft i sig om de skötts väl av de som har ägt dem tidigare. Har de varit aktiva i samma nisch du arbetar i, så har du ju fördel av dessa och kan med fördel använda dessa i din rykteshantering och din Googlestädning.

Som du märker så finns det flera vägar att ta och har man tid och pengar, så kan man med stor fördel använda sig av de olika vägarna på samma gång. Man bör självklart veta vad man gör och skall inte kasta sig ut och arbeta med detta om man är osäker på vad man gör och då är det bäst att anlita en person eller ett företag som vet hur man på bästa sätt skall ta sig an detta.

Några avslutande tips för din rykteshantering

  • Skapa gratis bloggar i ditt namn
  • Köp flera domäner med det namn du vill skall synas
  • Arbeta med inkommande länkar så du stärker de sajter du själv äger
  • Lyft andra positiva sajter där du omnämns
  • Arbeta med pressmeddelande från starka sajter
  • Använd Twitter och Facebook i ditt namn
  • Använd Youtube
  • Bli omskriven på andra sajter
  • Tar du hjälp av utomstående företag eller person, se till att denne verkligen kan sitt gebit

Detta var de tips och råd som bjuds idag i detta inlägg som har handlat om sökmotorstädning och rykteshantering. Hoppas att du fått med dig lite kött på benen i ditt arbete att skapa ett bra sökresultat för dig och ditt företag.

Tack till Adam för att jag fått skriva här på hans sajt om detta spännande ämne.

Dela inlägget:

Relaterade inlägg