Att sälja SEO
Att sälja sökmotoroptimering kräver en hel del från dig som säljare. Eftersom kunderna har brist på kunskap behöver du balansera vikten av pedagogiskt förhållningssätt och samtidigt fokusera på affärsnyttan av tjänsten. Att ställa bygga förtroende genom att ställa rätt frågor och utbilda kunden lite på vägen är väldigt viktigt för en lyckad affär och en kund som blir nöjd i längden. Här nedan går jag kort igenom vilka delar som är värt att du upp när du erbjuder dina kunder sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering (SEO) – Vad innebär det att optimera sin webbsida?
Hur jobbar man med sökmotoroptimering?
On-Page
Off-page
Google ser inlänkar som “Röster” till er sajt. Ju fler starka länkar just högre förtroende i Googles ögon. Detta i sin tur innebär högre ranking, inlänkar är det som påverkar positionerna mest på Google.
Genom on-page arbetet visar man Google var sajten ska synas och genom länkar tar man sig dit.
Länkar kan dock både ha en positiv och ibland en negativ effekt. Google gillar inte spam eller länkar som för uppenbart är skapade för att påverka en sajts positioner. För mycket så kallade “sitewide” länkar (samma länkar ligger på en sajts alla undersidor) är också något Google ger minus poäng för.